De gezonde school

SchoolGruiten programma

We hebben dit schooljaar 20 weken met veel genoegen gekeken naar het gezellig en gezond samen eten van de ‘gruiten’. Daarom blijven de woensdag, donderdag en de vrijdag ‘gruitdagen’ en kiezen daarmee voor 100% gezond om 10:15 uur. Met de regel: alleen fruit en groente in de ochtendpauze.

De voordelen SchoolGruiten:

Groente en fruit zijn gezond.

Toch eten de meeste kinderen - én volwassenen - er veel te weinig van. Kinderen hebben 150-200 gram groente en 2 stuks fruit per dag nodig. De meeste kinderen in Nederland komen nauwelijks aan de helft. SchoolGruiten helpt kinderen om dagelijks voldoende groente en fruit te eten.
SchoolGruiten werkt!
Uit onderzoek naar het effect van SchoolGruiten is gebleken dat de fruitconsumptie van kinderen die meededen met SchoolGruiten steeg van 1,1 naar 1,6 porties per dag! Eenmaal gewend, vinden kinderen gezamenlijk groente en fruit eten leuk.
Een gezonde school presteert beter
Een goed schoolfruitbeleid past bij een aanpak waarbij kinderen ook goed lunchen en veel bewegen. Dat zorgt voor leerlingen die: lekkerder in hun vel zitten, minder snel griep krijgen of verkouden zijn, zich fitter voelen en makkelijker leren.

Het is gezond
Kinderen eten vrijwel allemaal al fruit en groente, maar de porties zijn vaak klein. De eetmomenten op school kun je niet missen als je het advies wilt halen: minimaal twee keer fruit en 150 gram groente per dag.

Gezond eten is besmettelijk
Zien eten, doet eten. Kinderen durven door SchoolGruiten meer soorten fruit en groente te proeven. Ook thuis.
 
Het is helder en eenduidig
Ouders weten waar ze aan toe zijn als ze alleen fruit en groente mogen meegeven voor het tienuurtje.
U kunt deze regel gemakkelijk handhaven.
 
Het is leerzaam
Kinderen leren over de herkomst en gezondheidsvoordelen van fruit en groente.
 

Het is duurzaam
Veel soorten fruit en groente hebben een relatief lage klimaatbelasting.

Meer informatie vindt u op http://schoolgruiten.kennisnet.nl/

Terug naar schoolinfo